Czas się zacząć zastanawiać,czy prezydent-elekt Andrzej Duda przetrwa III turę Wyborów Prezydenta 2015.
CZY MARSZAŁEK SEJMU MIAŁ PRAWO WYGASIĆ MANDAT EUROPOSŁA PRZED OBJĘCIEM FUNKCJI PREZYDENTA POLSKI, ... SKORO ANDRZEJ DUDA FUNKCJĘ TĄ MOŻE OBJĄĆ DOPIERO ZA DWA MIESIĄCE.
Zgodnie z art. 364 kodeksu wyborczego utrata mandatu posła do Parlamentu Europejskiego następuje w przypadku m.in. powołania w czasie kadencji na stanowisko lub powierzenia funkcji, o których mowa w przepisach art. 333 (w tym funkcji prezydenta). / Koniec cytatu z Gazeta.pl
§ 1. Utrata mandatu posła do Parlamentu Europejskiego następuje w przypadku:
2) zajmowania w dniu wyborów stanowiska lub pełnienia funkcji, o których mowa w przepisach art. 333 zakaz łączenia mandatu posła do PE ze sprawowaniem określonego stanowiska lub pełnieniem określonej funkcji i art. 334 zakaz łączenia mandatu posła do PE ze sprawowaniem mandatu posła na Sejm albo senatora § 2;
2a) powołania w czasie kadencji na stanowisko lub powierzenia funkcji, o których mowa w przepisach art. 333 zakaz łączenia mandatu posła do PE ze sprawowaniem określonego stanowiska lub pełnieniem określonej funkcji i art. 334 zakaz łączenia mandatu posła do PE ze sprawowaniem mandatu posła na Sejm albo senatora § 2;
§ 2. Utrata mandatu posła do Parlamentu Europejskiego, w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 2, następuje, jeżeli nie złoży on Marszałkowi Sejmu, w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia przez Państwową Komisję Wyborczą wyników wyborów do Parlamentu Europejskiego, oświadczenia o złożeniu rezygnacji z zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji.
§ 3. Utrata mandatu posła do Parlamentu Europejskiego, w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 2a i 3, następuje z dniem powołania lub wybrania.
Art. 333. kodeks wyborczy
Zakaz łączenia mandatu posła do PE ze sprawowaniem określonego stanowiska lub pełnieniem określonej funkcji
Mandatu posła do Parlamentu Europejskiego nie można łączyć ze sprawowaniem stanowiska lub pełnieniem funkcji określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej.
Art. 334. kodeks wyborczy
Zakaz łączenia mandatu posła do PE ze sprawowaniem mandatu posła na Sejm albo senatora
§ 1. Mandatu posła do Parlamentu Europejskiego nie można łączyć ze sprawowaniem mandatu posła na Sejm albo senatora.
§ 2. Poseł do Parlamentu Europejskiego nie może być jednocześnie w Rzeczypospolitej Polskiej członkiem Rady Ministrów ani sekretarzem stanu oraz zajmować stanowiska lub pełnić funkcji, których, stosownie do przepisów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej albo ustaw, nie można łączyć ze sprawowaniem mandatu posła na Sejm albo senatora.
Jak widać z powyższych przepisów chodzi raczej o nie łączenie dwuch posad w tym samym czasie. - Decyzja Sikorskiego jest więc niezrozumiała, ale , z punktu widzenia Platformy, może mieć jedną zasadniczą "zaletę":
Przed objęciem stanowiska prezydenta, decyzja Sikorskiego odbiera prezydentowi-elektowi Andrzejowi Dudzie immunitet posła Parlamentu Europejskiego, ... czyniąc z Andrzeja Dudy osobę całkiem prywatną.
Czy to ma związek z przyznaniem Trybunałowi Konstytucyjnemu prawa do poza-konstytucyjnego impeachmentu Prezydenta? >>>http://007.salon24.pl/651893,efekt-strachu-zamach-stanu-cz-ii
Gowin: Kopacz to przejściowy szef PO. Sikorski szykuje się do ataku
2015-05-29 / Dziennik.pl: W środę marszałek Sejmu Radosław Sikorski. powołując się na artykuł 364. kodeksu wyborczego i wygasił mandat europosła Dudy. - To działanie nieco złośliwe, bo interpretacja przepisów mogła zostać zrobiona na korzyść prezydenta-elekta -mówi Wojciech Kolarski. Według niego, z wygaszeniem mandatu marszałek mógł zaczekać aż do 6 sierpnia, czyli dnia zaprzysiężenia nowego prezydenta.
Komentarze