Czas się zacząć zastanawiać,
czy prezydent-elekt Andrzej Duda wygra III turę Wyborów Prezydenta 2015.
Dwa dni temu Platforma przepchnęła w Sejmie projekt ustawy o Trybunale Konstytucyjnym. A w nim m.in.: odwołanie Prezydenta RP na podstawie nieustalonych przesłanek oraz powołanie większej liczby sędziów. Dziwne przyspieszenie w procedowaniu tego projektu nastąpiło, po wyborze Andrzeja Dudy na Prezydenta Rzeczpospolitej …
Nowelizacja ustawy budzi wątpliwości. „Prawo, wedle którego grupka prawników może unieważnić wybór najwyższego urzędnika dokonany przez stwierdzanie niezdolności Prezydenta RP do sprawowania urzędu, wydaje się być przygotowywaniem gruntu pod zamach stanu, który może być już planowany” – czytamy na zmianynaziemi.pl. / Niezalezna.pl
W zmianie ustawy o Trybunale Konstytucyjnym napisano:
Trybunał rozstrzyga o stwierdzeniu przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. - W razie uznania przejściowej niemożności sprawowania urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Trybunał powierza Marszałkowi Sejmu tymczasowe wykonywanie prezydenta Rzeczypospolitej.
<>
Pytanie: Kto zdaniem znowelizowanej ustawy o Trybunale Konstytucyjnym stwiedza przeszkodę w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej, i na jakiej podstawie? -Pytam, bo o procedurze tej wyraźnie mówi konstytucja, a z nowego przepisu wygląda, jakby Trybunał Konstytucyjny "wskoczył w buty" samego prezydenta, ... i marszałka Sejmu. - Tak to wygląda.
Czy mamy do czynienia ze stworzeniem przepisu, który mocą jakiegoś "zbiorowego ciała" ,w którym nikt osobiście nie odpowiada za decyzje, z jakiegoś nieokreślonego powodu, może powierzyć, lub powierzy funkcję PO Prezydenta Marszałkowi Sejmu. / Zapytam wprost: Utworzono "nad-prezydenta"? - Jak się to ma do Konstytucji?
<>
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej Rozdział V
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Art. 131. 1. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie może przejściowo sprawować urzędu, zawiadamia o tym Marszałka Sejmu, który tymczasowo przejmuje obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej.
Gdy Prezydent Rzeczypospolitej nie jest w stanie zawiadomić Marszałka Sejmu o niemożności sprawowania urzędu, wówczas o stwierdzeniu przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej rozstrzyga Trybunał Konstytucyjny na wniosek Marszałka Sejmu.
W razie uznania przejściowej niemożności sprawowania urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Trybunał Konstytucyjny powierza Marszałkowi Sejmu tymczasowe wykonywanie obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej.
2. Marszałek Sejmu tymczasowo, do czasu wyboru nowego Prezydenta Rzeczypospolitej, wykonuje obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej w razie
1) śmierci Prezydenta Rzeczypospolitej,
2) zrzeczenia się urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej,
3) stwierdzenia nieważności wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej lub innych przyczyn nieobjęcia urzędu po wyborze,
4) uznania przez Zgromadzenie Narodowe trwałej niezdolności Prezydenta Rzeczypospolitej do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia, uchwałą podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego,
5) złożenia Prezydenta Rzeczypospolitej z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu.
1. Jeżeli Marszałek Sejmu nie może wykonywać obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej, obowiązki te przejmuje Marszałek Senatu.
2. Osoba wykonująca obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej nie może postanowić o skróceniu kadencji Sejmu.
Konstytucja nie przewiduje"stwierdzenia przeszkody w sprawowaniu urzędu prezydenta".To wygląda na próbę poza-konstytucyjnego obejścia Konstytucji, mającego znamiona przyznania Trybunałowi Konstytucyjnemu prawa impeachmentu Prezydenta z bliżej nie określonych powodów.
Gowin: Kopacz to przejściowy szef PO. Sikorski szykuje się do ataku
Komentarze